Pages

Saturday, January 22, 2011

Pulau tioman!!!agak menarik tak utk bercuti...mcm bezzz







indahnya alam ciptaan Tuhan...lau dpt g ni...mmg meletup...



keindahan pantai...bagi mereka yg sukakan laut...kedamaian,tiupan angin yg menenangkan....





Pulau Tioman merupakan sebuah pulau yang terkenal dikalangan peminat sukan menyelam (scuba). Pulau Tioman memiliki keluasan 39 km panjang dan 12 km lebar.

Pulau Tioman merupakan sebuah pulau di sebelah timur Semenanjung Malaysia, di antara sempadan Pahang dan negeri Johor. Pulau Tioman sebenarnya terletak dalam pentadbiran negeri Pahang Darul Makmur. Bentuk Pulau Tioman dari udara seperti seketul paha ayam.

Jarak antara Pulau Tioman dangan Mersing, Johor lebih kurang 70 km. Mersing adalah salah satu jeti yang paling popular di kalangan pelancong. Selain dari Mersing, Tanjung Gemuk Rompin, Pahang juga terdapat jeti untuk ke Pulau Tioman dengan jarak lebih kurang 36 batu.

Pulau Tioman merupakan destinasi percutian yang paling mempesona di Laut China Selatan, terletak kira-kira 56km dari pantai negeri Pahang. Pulau Tioman telah dinobatkan sebagai salah sebuah destinasi percutian pulau yang terhebat di dunia. Pulau Tioman pernah menjadi lokasi penggambaran filem muzikal Hollywood, 'South Pacific' pada tahun 1959.

MENARIKKAN?????



No comments:

Post a Comment